308 R Concept - radykalnie sportowe auto

NOWY PEUGEOT 308 o czystej, rasowej linii ulega przemianie w sportowy concept car zachwycający wysmakowaną stylistyką i jakością. Nadwozie zwraca uwagę sportowymi elementami i innowacyjnym połączeniem czerwonego i czarnego lakieru.
308 R Concept jest napędzany niezwykle dynamicznym silnikiem, który znalazł się pod maską nowego RCZ R. Ta 4-cylindrowa jednostka rozwija moc 270 KM i osiąga wręcz rekordową moc jednostkową - niemal 170 KM/l, a przy tym jej emisja CO2 wynosi jedynie 145 g/km.

„Nowy Peugeot 308, zwracający uwagę czystą i rasową stylistyką, dobitnie świadczy o ambicjach Marki. 308 R Concept stanowi radykalny wyraz tych śmiałych dążeń, kultywujący tradycje Peugeot Sport i zapewniający ekstremalne doznania”.
Maxime Picat, Dyrektor Generalny Peugeot


Radykalna czystość

Gorący temperament 308 R Concept z miejsca rzuca się w oczy. Niskie, atletyczne nadwozie o szerokim rozstawie kół nie pozostawia cienia wątpliwości co do jego sportowego charakteru, a jednocześnie widoczne jest wyraźne pokrewieństwo z NOWYM PEUGEOT 308. Samochód studyjny ma charakterystyczne dla seryjnie produkowanego modelu elementy stylistyczne i tak samo starannie dopracowane detale i rasową linię, zmodyfikowaną zgodnie ze sportowymi kanonami.

„Było dla nas oczywiste, że 308 R Concept musi zachować charakterystyczny wygląd NOWEGO PEUGEOT 308. Oba samochody wyróżnia elegancja i wysmakowanie. Są przy tym naturalne. 308 R Concept to ekstremalna odmiana seryjnego samochodu”.
Thomas Rohm, Szef Stylu nowego Peugeot 308 i 308 R Concept


Sportowe zacięcie jest zapisane w „genach” tego radykalnego concept caru. Wybór kolorów lakieru typowych dla sportowych samochodów był zatem oczywisty. Natomiast ich połączenie stanowi jedyną w swoim rodzaju interpretację sportowych kanonów stylistycznych. Przód jest pokryty niemetalizowanym czerwonym lakierem, położonym na fluorescencyjnym podkładzie, nadającym mu płomienną barwę. Mocno kontrastuje z niebieskawą czernią tylnej części samochodu. Skośne linie połączenia zostały zainspirowane konceptem Onyx.
Elementy nadwozia odróżniające 308 R Concept od NOWEGO PEUGEOT 308 stanowią integralną część karoserii. Wykonane z włókien węglowych drzwi, przednie błotniki, boki i progi, maska oraz przednie i tylne zderzaki są mocowane do metalowej konstrukcji samochodu. Z seryjnego samochodu zachowano jedynie dach i klapę bagażnika.

Agresywny przód z trzema wlotami powietrza umieszczonymi w jego dolnej części nadają autu dynamizmu. Wloty powietrza zajmują całą szerokość zderzaka, zwiększoną o 30 mm z każdej strony, aby uwzględnić większy rozstaw kół. Cienkie, poziome listwy środkowego wlotu powietrza są obramowanie chromowaną listwą w ciemnoniebieskim odcieniu. Boczne wloty wyróżniają się charakterystyczną kratownicą z węglowych włókien. Grill zdaje się „pożerać” drogę. Całość doprowadza do silnika powietrze niezbędne do doładowania i chłodzenia potężnego silnika o mocy 270 KM.
Reflektory Full LED, o iście „kocim” spojrzeniu, są przejęte z seryjnie produkowanego modelu. Sześć zespołów diod LED nadaje 308 R Concept zdeterminowany wygląd.
Podkreślają muskularną linię przednich błotników i boku nadwozia, biegnącą aż do tylnych świateł.

Zwracające uwagę subtelną linią lusterka boczne są połączone z nadwoziem listwą z włókien węglowych.
Obniżone o 26 mm nadwozie jest dodatkowo podkreślone spojlerami progowymi z wkomponowanymi czarnymi matowymi listwami ozdobnymi. W przeprofilowane nadkola wkomponowano 19-calowe koła. Na wszystkich obręczach widnieje chromowane logo marki w ciemnoniebieskim odcieniu, a na jednym z pięciu ramion pojawia się oznaczenie „R” w matowoczerwonym kolorze.
Gra światłocieni uzyskana dzięki linii drzwi dodaje sylwetce dynamiki i impetu. Natomiast górna część nadwozia, przejęta w całości z samochodu seryjnego przypomina przestronną kabinę NOWEGO PEUGEOT 308. W tej części zmieniono jedynie długość spojlera, aby zapewniał większą siłę docisku przy wysokich prędkościach oraz listwy wokół szyb, które w samochodzie studyjnym mają kolor czarny matowy.

Z tyłu 308 R Concept wydaje się gotowy do skoku, jak dziki kot chcący rzucić się na zdobycz. Kształt tyłu z wyraźnie zarysowanymi nadkolami sprawia, że samochód jest bardzo stabilny.
Od tylnych świateł, z trzema „pazurami” diod LED biegną linie przerwane gwałtownie przez mocno poszerzone nadkola. Pozwalają one zresztą zobaczyć charakterystyczne ustawienie tylnego zawieszenia, gwarantujące stabilność, niezbędną w świecie samochodów o wysokich osiągach. Idealnym dopełnieniem tego radykalnie sportowego stylu są dwie symetryczne końcówki układu wydechowego wkomponowane polakierowane na czarno obramowania.



Gorący temperament

Z racji swojej kompaktowej budowy, zmniejszonego zwisu i niskiej masy model 308 R Concept jest wprost stworzony do wyczynowej jazdy. Peugeot i-Cockpit zapewnia idealne ustawienie ciała kierowcy, pozwalające w pełni wykorzystać potencjał samochodu. Jego czysta, mocna stylistyka, świadcząca o tym, że mamy do czynienia z samochodem z charakterem, stanowi zapowiedź zupełnie nowych doznań.

„Peugeot i-Cockpit to istotna innowacja z punktu widzenia kierowcy. Teraz stanowi on jedność ze swoim samochodem. W przypadku super sportowych samochodów zapewnia to determinującą przewagę”.
Vincent Devos, Szef Projektu Nowego Peugeot 308


Oswojenie się z samochodem jest dla kierowcy równie proste i oczywiste jak przyjęcie właściwego toru jazdy. Kompaktowa kierownica ułatwia zajęcie miejsca za kierownicą i potęguje wrażenia z jazdy. Wysoko umieszczony zespół zegarów jest skierowany w stronę kierowcy. Precyzyjnie zaprojektowany, ułatwia natychmiastowy odczyt informacji, bez konieczności odrywania oczu od drogi. I wreszcie duży ekran dotykowy o przekątnej 9,7” skupia szereg funkcji zapewniając doskonałą ergonomię i intuicyjnie prostą obsługę.

Zespół napędowy i układ jezdny zostały zaprojektowane przez Peugeot Sport. Pod maską ukryty jest kompaktowy, lecz potężny silnik, montowany w standardzie w nowym Peugeot RCZ R. Konstruktorom udało się wyciągnąć z bloku o pojemności zaledwie 1598 cm3 moc 270 KM. Również moc jednostkowa osiąga rekordowy poziom blisko 170 KM/l, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji CO2 do 145 g/km, co przekłada się na spalanie w wysokości 6,3 l/100km.

Uzyskanie tak niewiarygodnej sprawności wymaga zastosowania specjalnych części, które są w stanie zapewnić trwałość silnika. Liczne części zostały wzmocnione: przed obróbką mechaniczną blok silnika został poddany obróbce cieplnej, zastosowano również kute tłoki wykonane z aluminium stosowanego zazwyczaj w najbardziej wymagających sportach samochodowych, podwójne smarowniczki tłoków, panewki korbowodu z polimeru, itd.
Dzięki tym zmianom silnik 1.6 THP 270 rozwija moc maksymalną 6000 obr/min, a ich wysoki moment obrotowy jest dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów (330 Nm od 1900 do 5500 obr/min). Moc jest przenoszona na koła za pomocą manualnej skrzyni biegów o 6 przełożeniach. Aby w pełni wykorzystać potencjał samochodu, przednie zawieszenie wyposażono w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Torsen). Jego działanie jest szczególnie wyczuwalne przy przyspieszaniu, w fazie hamowania - zapewnia wówczas większą stabilność - oraz na wirażach, pozwalając ciasno wchodzić w zakręt.

308 R Concept może w pełni liczyć na swój układ hamulcowy, którego parametry w pełni odpowiadają osiągom tego samochodu. Tarcze hamulcowe Alcon mają imponujące wymiary: 380 mm średnicy i 32 mm grubości z przodu, i odpowiednio 330 mm i 22 mm z tyłu. Są to tzw. tarcze pływające, montowane w aluminiowym dzwonie, ze stałymi, czterotłoczkowymi zaciskami. Uzyskiwaną, imponującą moc hamowania przenoszą na podłoże opony 235/35 R19.

Popularne posty